Majdnem egy hónapja osztottuk meg egy közlekedő panaszát a megálló trolikról, kérdeztük a BKK illetékeseit és a válasz megérkezett. Nem mindegy, hogy leesik vagy kiugrik az áramszedő ugyanis előbbinél garantált a járatkiesés. Az adott szakaszon változás nem várható, mivel a rendszer így is 100%-on üzemel, teljes felújításra pedig nincs pénz, marad az alkalmankénti kiugrás és várakozás. Köszönjük a BKK-nak, hogy válaszolt a kérdéseinkre!

Tisztelt Uram!

Érdeklődését megköszönve tájékoztatjuk, hogy a BKV műszaki szolgálatának adatai alapján az elmúlt két hónap folyamán, tehát 2013 áprilisában és májusában nem történt áramszedő törés, és nem volt olyan esemény, amely során az áramszedők leestek volna.

Az olvasó által leírt „áramszedő leesés” valószínűleg áramszedő kiugrást jelent; ekkor az áramszedő csak a felsővezeték rendszertől távolodik el, de a járműtől nem.

A megjelölt helyszínen az említett két hónap alatt összesen 8 alkalommal – ebből kétszer májusban – történt olyan kiugrás, amely nyilvántartásunkban regisztrálásra került és műszaki intézkedést is igényelt. A kiugrás okozta forgalmi akadály  3 esetben haladta meg a 30 percet, ezek közül májusban mindössze egyetlen ilyen eset történt.

A gyakoribb kiugrások miatt a Puskás Ferenc Stadionnál és a Dózsa György útnál is ellenőriztettük és javíttattuk a felsővezetéket, melynek köszönhetően csökkent a kiugrások száma.

A Dózsa György úti felsővezeték-rendszer átalakítására a magas beruházási költség miatt reális lehetőség nincs. A jelenlegi felsővezeték-rendszeren statikai okok következtében kisebb módosítások már nem hajthatóak végre, mert az oszlopokon a szerelvények a nyíró és szakító igénybevétel maximumára vannak kifeszítve.

A trolibusz közlekedés sajátossága az, hogy a járművek több szakaszon lassításra, lassabb haladásra kényszerülnek a vezeték kialakítása, illetve a különböző felsővezetéki keresztezések, elágazások következtében. A 75-ös trolibusznak a Dózsa György útról balra az Ajtósi Dürer sorra történő bekanyarodás előtt át kell haladnia a 74-es trolibusszal közös kereszteződésen, egy váltóállító segédvezetéken, valamint egy elágazó váltón, mindemellett két sávot is váltania kell. Ez meglehetősen nehéz művelet, mivel a járművezetőnek a sávváltásra és az áramszedő megfelelő mozgására is figyelnie kell – mindezt csak alacsony sebesség mellett teheti meg. Mivel a felsővezetéken nem lehet változtatni, így megvizsgáljuk, milyen egyéb forgalomtechnikai intézkedéssel tudjuk segíteni a trolibusz mozgását úgy, hogy a lehető legkisebb mértékben zavarja a gépjárműforgalmat.

Az utóbbi időszak kedvező tendenciájának eredményeként jelentősen csökkent a műszaki menetkimaradások száma, ezáltal emelkedett a szolgáltatási színvonal. A járművek cseréje, felújítása is napirenden van, ami a jelenlegi állapotokhoz képest további javulást hoz majd.  A BKV egyébként már rendelkezik akkumulátoros trolibuszokkal, amelyek forgalmi zavar esetén is probléma nélkül közlekednek. A Budapesten közlekedő típusokat a BKV honlapján tekintheti meg.

További kérdések esetén készséggel adunk tájékoztatást munkánkról.

Üdvözlettel:

Budapesti Közlekedési Központ