Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Esélyegyenlőség a tömegközlekedésben?!

A következő történetről nem a szerkesztőségünkbe küldött levél alapján értesültünk. Az index hírportál számára küldött egy zaklatott és felháborodott levelet egy Budapesten élő vak férfi. A történet ott kezdődik, hogy a 49-es villamos vezetője odacsukta a vakvezető kutyát. Szerintem az érintett Szigeti Szilárd felháborodását nem ez okozta, hanem inkább a sofőr viselkedése.

A villamosvezető semmi együttérzés és segítőkészséget nem tanúsított, de még bocsánatot sem kért. Azonosítóját nem volt hajlandó elárulni, de még a járatszámot is csak egy utastárs segítségével tudhatta meg. A kálváriát tetőzi, hogy panasz tenni sem egyszerű, mivel mint kiderült a villamosvezetők a BKV alkalmazásában állnak, ahol panaszt csak levélben fogadnak. Szerencsére a kutya jól van Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója vizsgálatot kezdeményezett.

Ez a kellemetlen cselekménysorozat sok mindenről árulkodik. A sofőrök empatikus képességeik fejlesztésre szorulnak, képezni kell őket, hogy egy mozgássérült, fogyatékos vagy vak emberrel hogyan kell bánni, viselkedni. A szabályozás még mindig nem elég szigorú, hiszen megengedheti magának egy alkalmazott, hogy külön kérésre ne árulja el az azonosítóját (amit alapvetően kötelessége lenne). Az akadálymentesítés még mindig nem elég hatékony. Egyre több az olyan járat amire mozgáskorlátozott, tolószékes ember fel tud szállni, de az arányuk még mindig kevés. A régi buszokat és villamosokat mozgáskorlátozott egyáltalán nem, míg babakocsis csak igen nehezen tudja használni. A vak férfiból kiindulva, a megállókból a megfelelő járatra való felszállást gyengén látók csak külsős segítségével tudják megoldani, mivel hangosbemondó vagy egyéb segítség hiányában lehetetlen tájékozódni a mai BKV megállókban.

Az esélyegyenlőség ne csak a metrómegállóknál érvényesüljön! Ott is fontos, de kevés olyan eset létezhet, amikor kizárólag metróval a végcélok elérhetőek. Fontos a fejlődés és az európai színvonal, mert a valamilyen fogyatékossággal élők nem kérték, nem tehetnek állapotukról. A legkevesebb ami elvárható, ha már hiányosak a körülmények, hogy a sofőrök odafigyelnek rájuk. Általánosságban elmondható, hogy hibázni emberei dolog, de bocsánatkérés nélkül a hiba átalakul egy egyszerű tapintatlanságba.

Ez az első eset, hogy szerkesztőségi bejegyzés született, továbbra is olvasói vélemények, tapasztalatokra szeretnénk hagyatkozni. A mostani eset kivételes, mivel mondandója portáltól és oldaltól független, minél többen olvassák, minél többen egyetértenek vele, annál nagyobb az esélye, hogy változás lesz. Felkérjük azokat akik tömegközlekedést használnak, hogy utastársaikon ha lehetséges segítsen.

Továbbra is bízunk benne, hogy a panaszok publikálása, megosztása, leírása segítheti a tömegközlekedés jobbá tételét.

1 Tovább

Jegy vásárlása nem egy kiváltság

Néhányszor úgy érezhetjük, hogy ellenőrzést csak frekventált helyen végeznek az ellenőrök. A következő levél ezt az elképzelést cáfolja meg, hiszen Kőbánya városközpontnál lévő buszvégállomás környékén az író szerint nem látni ellenőröket, pedig rengeteg járat közlekedik itt. A metró és kisföldalattihoz jószerivel már sehol sem lehet lejutni anélkül, hogy ne kérnék el jegyünket vagy bérletünket. A 4-6-os vonalán és az 1-es villamoson is rendszeresek az ellenőrzések. Olyan kulcsfontosságú járatokon, mint a 28-as villamos, vagy 95-ös busz miért nem ellenőriznek? Természetesen fennáll annak lehetősége is, hogy az író eddig mindig elkerülte az ellenőröket.

Olvastam a cikketekben a Kápolnatérről, és eszembe jutott egy nem feltétlenül az oldalatokhoz tartozó gondolatsor, de úgy gondolom ez is hozzátartozik a BKV használatához. Kőbánya városközpontból eljutni Budára nem egy leányálom. Lehetőséggént ott van átszállással a cikketekben említett 95-ös busz és még a 28-as villamos. A BKK május elsejétől nagyon hasznosan kibővítette a 9-es busz útvonalát, így már az is egy alternatívaként szolgálhat. Miért van az, hogy én nem ezeket a járatokat használom, hanem inkább kerülök? Az utazóközönség miatt! Ugyanis a közönség ezeken a járatokon életveszélyes a szó pontos értelmezésébe véve. Atrocitások mindennaposak, a kötekedés, hangoskodás és még sorolhatnám.

Ellenőröket ezeken a járatokon sohasem látni, nem hiszem, hogy be mernek jönni ide. Szerintem a buszsofőrök is kerülik ezeket a járatokat (bár ezt nem tudom alátámasztani). Tanácsolom a BKV-nak, hogy hathatós támogatással küldjön be napi egyszer egy ellenőr brigádot a területre, garantálom, hogy a havi fejkvótát egyből össze tudnák gyűjteni.

Kihangsúlyozom, hogy a problémáért nem a BKV okolható. Egy korábbi cikketekben volt szó a 3-as villamos rongálásáról, gyanítom, hogy az is ezen a környéken történhetett.

Kőbánya városközpontnál található nem egy busz végállomása, pluszban vonatközlekedés is áthalad a környéken. Új buszt csak a 9-es vonalára mert beállítani a BKV (nem tudom meddig lesz még új). Mondjuk a körülmények is siralmasak a buszvégállomáson. Nincs egy váró, ronda az egész környék, turisták biztosan továbbmennek rajta.

Hogy lehetne megakadályozni egy ilyen kulcsfontosságú terület további lerobbanását? Nem vagyok szakértő, de kamerák és nagyobb rendőri jelenlét egy alternatíva lehet.

Végezetül szeretnék még annyit hozzáfűzni a gondolataimhoz, hogy sokan el vannak tévedve a BKV kapcsán. Biztos, hogy sokat hibázott a vezetés, ezt nem vonom kétségbe, de azért sok múlott (múlik) rajtunk utazókon is. A kosz, a szétszaggatott ülések és összefirkált járművek, a karcos helyenként betört ablakot nem a BKV rongálta meg. Sok a probléma, a bérletem áráért kicsit többet várnék. Kezdjük ott, hogy mindenki egyenlő eséllyel indul és vesz jegyet, ez nem kiváltság hanem kötelesség!

1 Tovább

Veszélyes állapotok

A következő levél egy általam is jól ismert problémát ír le. Tamás értetlenül ál a BKK döntése előtt. A vállalat a 36-os villamost megszüntette egy szakaszon, ami teljesen ésszerű döntés volt, mivel kihasználatlan volt a járat. A probléma akkor alakult ki, amikor a sínpályát nem szűntette meg, viszont karbantartásáról nem gondoskodik. A kockaköves megoldás mára egy életveszélyes szakasszá alakult, ráadásul a lakók zajszennyezését is növeli a rossz útszakasz és a 95-ös busz átirányítása. A levelet továbbítom a BKK felé, a képek az eredeti levelet nem tartalmazták.

Tisztelt blogszerkesztők!

A BKK által régen elfeledett még is aktív használatban életveszélyessé vált sínpárról szeretnék írni. Már régóta megszűnt a villamosközlekedés a Kápolnatéren. Annakidején is felesleges volt a 36-os villamos mivel párhuzamosan közlekedett a 95-ös busszal. A megszűntetés után a síneket nem szedték fel mondván „ha kellene legyen”. Ezt még el is tudtam fogadni, mindaddig míg a pálya végét pár éve le nem betonozták és terelték rá a 95-ös buszt, egyfajta „buszsáv” kialakításával.

(Google Street View lebetonozott sín)

(Google Street View lebetonozott sín)

Akkor még örültem, mert azt gondoltam, hogy felszedik a megmaradt pályát és kockakövet, és végre valami értelmesebbre használják. Nem így történt.

Mára a teljesen feleslegessé vált sín megsüllyedt, a kockakövek kilazultak (helyenként eltűntek). Mivel itt aktív gépjárműforgalom van, így ez nagyon balesetveszélyes. A buszt ilyen megoldással ráterelni szintén veszélyes, mert a kilazult kövek balesetveszélyes körülményt teremtenek és az amúgy is rozoga buszokat még jobban igénybe veszik. Télen, kifejezetten hátborzongató nézni, ahogyan a busz rátér a csúszós sínpályára, ugyanis itt takarítás és sózás nem történik.

(Google Street View „buszsáv”)

(Google Street View „buszsáv”)

A BKK mindezek mellett veszélyezteti a környéken lakókat is, mivel közvetlenül a rozoga pálya mellett található a tűzoltóság. Mikor fog bekövetkezni az, hogy a riasztásra siető tűzoltóautó durrdefektet vagy tengelytörést kap az állapotok miatt? Ez nem játék! Elvétve tapasztalni, hogy a több tíz centis lyukakat betömik, de a kockakő mozog, már másnapra újjak vannak.

(Google Street View kockaköves sínpálya)

(Google Street View kockaköves sínpálya)

Itt lakóként felháborítónak tartom a zajártalmakat, amit ez az esztelen megoldás eredményez. Becsukott ablaknál hallani minden egyes kátyút! A probléma többrétű. Nem modernt buszokat közlekedtetnek itt, így mint mindenki tudja a régi IKARUS-oknak van egyfajta hangja. Tetőzi a bajt, hogy a buszsofőrök a rendes útról a sínre való áttérésnél, védve az utasok életét nagyot fékeznek amelyet a busz egy igen éles hanggal jelez. Rákanyarodás után padlógáz hatására az ablakom is megremeg. Ez így nem maradhat! Mit akar a BKK? Nem lenne jobb megszüntetni ezt a problémás szakaszt? Lehetne parkoló, zöldrész vagy egyéb értelmesebb célja is ennek a kihasználatlan résznek.

Üdvözlettel: Tamás

(Google Street View segítségével bejárhatjuk a környéket. A képek csak 2012 elején készültek, az állapotok azóta sokat romlottak.)

0 Tovább

Elhamarkodott tervezés következménye

Amikor rosszul terveznek, nem gondolkodnak, kapkodva az utasok véleménye nélkül építenek valamit alakulhat ki az a helyzet, mint ami Baján az új autóbusz állomáson tapasztalható. Sándor aki Baján rendszeresen igénybe veszi a Volán szolgáltatásait leírja, hogy a rossz tervezés miatt az utasoknak mennyi kellemetlenséggel kell megbirkózniuk. Egy-két napellenző a fák helyett, optimálisabb öbölkialakítás, ésszerű menetrenddel időt lehetne megspórolni, és az utasok közérzete is nagyban javulna. Reméljük az illetékesek olvassák a következő sorokat.

Tisztelt Cím!

A weben olvastam egy cikket az egy ajtós felszállásról. Megtoldanám én is egy két aprósággal, hogy nem csak Budapesten ilyen rózsás a helyzet, hanem vidéken is. Igaz, az alábbiaknak van ellen példája is, ott ahol az utazókat  és a buszsofőröket megkérdezik és a véleményüket figyelembe is veszik, az ilyen anomáliák elkerülése érdekében.

Baja: A  bajai  távolsági autóbusz állomást a közelmúltban adták át. Itt is olyanok tervezték meg a leendő utasok utazásának elősegítését akik az életükben nem utaztak még busszal. Vagy ha már láttak buszt azt valamelyik amerikai filmben látták. Nagyon szép az újra épített autóbusz állomás és a buszok közlekedésére szolgáló utak és peronok úgy a tervező szemével terepasztalra elhelyezve. Így még rendben is volna. Azonban utasként  az év bármely szakában megtapasztalhatjuk azt a nemtörődömséget amit a tervezők és a tervet elbírálok ellenünk utasok ellen elkövettek.

Kezdjük az elején. Az autóbusz állomás mentén a széles peron rész fölé, ha a tető meghosszabbításaként színes napellenző műanyag tetőt tesznek akkor, télen a hótól, nyáron a melegtől, tavasszal és ősszel a széltől és az esőtől is védve lettek volna az ott várakozó utasok. Természetesen így a falra mászva várakozunk, addig amíg  a méltóságos buszsofőr urak a meleg várakozójukból indulási időben vagy előtte egy perccel vagy késve begurulnak az indulási helyükre. (Nem mindegyik, mert van emberséges is.) Addig szétázva összefagyva ott vacogunk vagy oda sülünk és várjuk a buszt. Mert mi utasok örüljünk, hogy a forintunkért utazhatunk. Még védett helyet is akarunk akkor menjünk el Kalocsára, ott úgy oldották meg ezt, hogy az utasok is jól érezzék magukat a  busz indulásáig.

Jól is éreznénk magunkat itt Baján is ha, a busz legalább negyed órával előbb beállna az induló állásba és az utasok érkezés sorrendjében szállhatnának fel rá. Így nem volna tumultus, hogy ötven ember csak az első ajtón egyszerre akar felmenni és helyet foglalni arra a 38üllésre. Így nem lehet előre engedni az öregeket az állapotos kismamákat vagy betegeket sem. Még jó, hogy azt az egy sofőrt aki előre tolakszik az ott hagyott bezárt buszához előre engedik, mert ez ám a kultúra mifelénk.

Végig gondolva ezt az egyajtós felszállást, nem is értem itt mi szükség van ellenőrre, hiszen mindenkinek van bérlete és jegye. Így minket utasokat nem is tudnak ellenőrizni, hanem csak a buszvezetőt, hogy minden szabályt betartott-e.

Másik probléma:

Szekszárd-Baja útvonalon általában hétvégén utazok, vagy a siófoki vagy a veszprémi autóbuszokkal szoktam közlekedni. Télen nincs gond mert minden busz késik így már biztos, hogy nem érjük el a csatlakozást Hercegszántó felé. Nem is számítunk rá. Tavasztól őszig viszont úgy áll a helyzet, hogy azt a harminc km-t amit felénk a buszok cirka egy egész óra alatt tesznek meg (2013-ban is ez a technikai haladás), végig izguljuk az utat, mert  vagy egy vagy fél perccel korábban de ha Baján piros lámpát kapunk akkor inkább két perccel később érünk be, és a csatlakozó busz jó esetben megvár, de legtöbbször ha más sofőr van arra a vonalra beosztva akkor rendesen elindul, mi meg várhatunk az utazó társainkkal cirka egy órát. Nem sok ez az egy óra várakozás, ha jó az idő és kint el lehet lenni a peronon vagy sétálni a környéken. De nagyon hosszúnak tűnik akkor amikor rossz az idő.

A váróba nem nagyon megy be az utazó sem Baján sem Szekszárdon mert hétvégén rendszerint kibérelik a hajléktalanok. No azt a bűzt, amit azok ott maguk között elviselnek, azt nem kívánom senkinek, hogy a volán ezt miért tűri, miért huny szemet e fölött, hisz így csak az utazni vágyok fogynak, ezt tőlük kellene megkérdezni.

Talán ha olvasnák ezen véleményeket és akarnának is javítani a munkájuk színvonalán, akkor talán történne valami. De szerintem annyi fáradtságot nem vesznek, hogy az utazók véleményét elolvassák. Kötelező olvasmánynak kellene előírni az utasok véleményének elolvasását a vezérek számára és feleltetni őket, (ez csak a szubjektív véleményem.) röviden ennyi, ha Bajára jössz erre készülj.

Még talán annyit, hogy a széles peronra fákat ültettek, talán arra gondolva, hogy ha majd megnőnek (min.20 év), akkor majd páran alá állhatunk az időjárás szeszélyeinek kivédésére. Viszont egy fa nem csak felfelé, hanem lefelé is nő. Majd pár év múlva nyomja fel a térkövet, vagy a várónak az alapját repeszti meg, akkor kezdődnek majd a problémák. A fák helyett körbe napellenző tető védene is és jobban mutatna mint így.

A külső fa és virágágyás helyett pedig azt az ötven centimétert a közlekedő járatok szélesebbre hagyására hagyták volna, akkor a buszvezetőknek télen amikor csúszik az út, nem kellene jobbról és balról 1-2 cm oldaltávolságot tartva egyensúlyozni a busszal, hogy balesetet vagy kárt ne okozzon másnak illetve magának. Hiszen volna 15-20cm széles hely, ahol kényelmesen elfér. Sajna a tervezők így álmodták meg, mi meg ezt szívtuk meg.

üdv:calibra12

0 Tovább

Megérdemeljük az újat?

A tömegközlekedés állapota tragikus. Az új metró és Mercedes buszok használata nagyon jó és kényelmes, de nem feledteti a többi jármű állapotát. Peti elmeséli, hogy élte meg a 3-as villamoson tapasztaltakat. Sajnos igaza van, rongálni csak az utasok képesek. Az új meddig marad új?

Sziasztok!

Nagyon szeretem a BKV-figyelőt, de sokszor szerintem nem foglalkoznak olyan témákkal, amik egy tömegközlekedésnél kulcsfontosságú. Megpróbálom itt, hátha titeket érdekelnek a hasonló témák.

Számomra felháborító, hogy milyen állapotok uralkodnak egyes tömegközlekedési eszközökön. Legyen szó vonatról vagy buszról, de még a kisföldalatti állapota is tragikus. Szerencsére az új metrókra még semmilyen panasz sem lehet, még (!) újak, és ezért még nem tudták az utazók leamortizálni.

Miről is írok? Sikeresen eljutottam az állatkertbe. Nem is a hova, inkább a miként a fontos. 3-as villamossal és kisföldalattival mentem (mentük, de ez is jelen történetben lényegtelen). Már a villamosra való felszállásnál is problémák adódtak, szerencsére időben érkezett a szerelvény, de az állapotok amik uralkodtak rajta valami hihetetlen tragikusak. Európai színvonalról nem beszélhetünk, de még egy balkáni jelző sem elég kifejező. Felszálláskor éppen leszállt egy hangoskodó társaság. Mivel elég üres volt a járat, így volt ülőhely bőven, persze csak a szottyi héjak hegyén átverekedve. Kellő figyelmességgel áttörölgettem a széket, az egyéb szeméttől és nedvektől megtisztítva, gondoltam leülök. Kényelembe helyezve magamat, sajnos még lesújtóbb kép kezdett kitisztulni előttem. Az ablakon a megmondhatatlan írásjeleket tartalmazó karcolások miatt nem volt kilátható ezzel is rontva a közérzetemet. Oldalfalra eltekintve, a sárgásbarna színű festésen érthetetlen fekete firkák próbálták az utazás élményét feldobni. Nálam ez nem vált be, de biztosan van akinek tetszik.

A Mexikói útnál kisföldalattira tértem át, már magában a hely egy komédia a zugárus és lepukkant kinézettel egyetemben. Szorgos ellenőrök vizsgálták, hogy megfelelő jeggyel rendelkezem-e, de itt kiemelném, hogy mind a 3-an köszöntek és udvariasan megköszönték együttműködésem. Az állapotok bár lényegesen jobbak voltak a földalattin, mint a villamoson, de azért ezt még mindig nem titulálnám európai színvonalúnak. Sikeresen megérkeztem célállomásomhoz, de a zökkenőmentes utazási élményem sajnos nem jöhetett létre.

Magában az új metrók azok, amikre azt mondom, hogy európai légkört keltenek, de az új Mercedes buszokra sincs panaszom. A kérdés az, hogy meddig marad ez így? Nézzük meg a Volvo buszokat. Állapotukra közel sem megfelelő jelző az, hogy „siralmas”.

A probléma forrása nem kizárólag a BKV vagy egyéb tömegközlekedéssel foglalkozó vállalat. Az utazóközönség, bár remélem igen kis százaléka amortizálja le végképp az eszközöket. Ebben a tudatban mi vennék új járműveket? Én biztosan nem. A jó öreg régi is megfelelő arra, hogy összefirkálják, karcolják és megrongálják. Ebből felvetődik az, hogy az szív aki rendesen megvásárolja a jegyét (nem kevés pénzen), mivel garantálható, hogy az aki rongál nem vesz jegyet (vagy ez túlzottan sztereotip?).

Összegezve nem szeretem a magyar tömegközlekedést. Általánosítani nem szeretnék, de az utazótábor is hagy némi kívánnivalót maga után. Lerobbant állapotokat kell elviselnem több százezer emberrel együtt.  Szeretnék egy sokkal európaibb közlekedést és nem kényszerből kiszolgáltatva használni.

Peti

4 Tovább

Tömegközlekedjünk

blogavatar

Hívjuk fel a problémákra a figyelmet! „Több szem többet lát” elvet alkalmazva sikerülhet egy jobb, szebb, tisztább tömegközlekedést létrehozni. Alkossunk egy közösséget, amely a postr-en „jóban, rosszban” összetartva, foglalkozik a tömegközlekedés viszontagságaival. Hibák mindig is voltak és lesznek, ne hagyjuk szó nélkül, írjuk le, ezzel is nagyobb esélyt adva annak, hogy változhasson a helyzet és a szolgáltatók felfedezzék hiányosságaikat.

Utolsó kommentek